Owen Pallett:
Make-up na rány
Zapamatovat si jméno kanadského houslisty Owena Palletta (1979) po poslechu alba Heartland nebylo těžké. Přestože Pallett studoval klasickou hudbu a občas si odskočí zadirigovat Londýnskou filharmonii, přestože složil dvě opery a několik skladeb pod opusovými čísly, jsou jeho domovskou scénou nejsoučasnější ozvuky alternativní hudby. Jako aranžér spolupracoval na řadě výborných desek: Arcade Fire – Funeral, Neon Bible, The Suburbs, Pet Shop Boys – Yes, Grizzly Bear – Yellow House; na albu A Tribute To Björk předělal klasiku „Possibly Maybe“ atd. Pallett proslul především inovativním používáním smyčkovacích pedálů, díky kterým je schopný při sólovém koncertu zastoupit zvuk celé kapely. Letošní deska Heartland je třetí v pořadí, první dvě vznikly pod pseudonymem Final Fantasy, druhá z nich He Poos Clouds získala v roce 2006 Polaris Music Prize a Owenovi vydláždila cestu do světa.
K Heartland je nutné se proposlouchat. Jakýsi opar klasicky studovaného skladatele, akademika, je latentně přítomný a není to ke škodě, naopak, možná i tento fakt podtrhuje originalitu nahrávky, která se z části natáčela v Praze za účasti Českého symfonického orchestru. Owen k tomu dodává: “Byl to dost stresující zážitek, protože jsem měl jenom deset dní k napsaní veškerých aranží na album. Takže jsem zůstal v hotelu v Praze, využíval pokojové služby a deset dní nespal. Byla to špatná zkušenost. Ale nakonec byly nahrávací sessisons skvělý a zbylo mi i pár dní na vychutnání Prahy.”
Těžko bych Owena s někým srovnával a nalézal vlivy. Heartland si žije svým životem, je konceptuálně propojená motivem farmáře Lewise, žijícího ve fiktivním světě Spectrum, jenž prochází krizí víry ve svého stvořitele; tím není nikdo menší než Owen Pallett. Úsměvné. Trochu jako naivní videohra, ostatně Owen se pod aliasem Final Fantasy skládáním hudby pro počítačové hry zabýval…
Heartland je svět neobyčejně emotivní, s vlastními zákony a morálkou, které si Owen stvořil pro svoji lásku, o níž tvrdí, že je pro jeho hudbu naprosto zásadní. Že hrával s queer kapelou Hidden Cameras a (sám přiznává) že jeho hudba je „naprosto gay“, že se převtěluje do Petera Pana a na fotografiích se stylizuje do efébské nevinnosti, nezastře fakt, že Owen Pallett je především skvělý hudebník, který svým albem Heartland z ledna 2010 navýšil laťku tak vysoko, že sám bude mít co dělat, aby ji příštím albem překonal. Obavu z části potvrzuje i říjnové EP A Swedish Love Story, které pouze variuje svého předchůdce a je krásnou stagnací.
Aleš Kauer, prosinec 2010