Na počátku stál Roland System – 100
part II.
Duran Duran
Birminghamská trojka byla vždy úzce propojena s módou a vizualitou. Dotvářela ostrý a elegantní obraz sebe samých; ten jim ostatně svého času vynesl nálepku “nejkrásnější chlapci v popu”. Jako první dokonale využili platformu MTV, neboť pochopili, že k nesmrtelnosti vlastního obrazu v klipech je třeba profesionálního režiséra. Inovačním způsobem a také jako jedni z prvních využívali na svých stadionových show videotechnologie. Za vše hovoří i povzdech Andy Warhola v jednom rozhovoru pro The Face Magazine z osmdesátých let: "I love him. I worship him. I masturbate to Duran Duran videos". Debutovali v roce 1981 singlem Girls On Film. Osobně mám opět nejraději první tři desky. Duran Duran (1981), Rio (1982) a Seven and the Ragged Tiger (1983). V devadesátých letech jsem je “opustil” a to nejen proto, že jejich album z roku 1995 – Thank You bylo kritikou pasováno na jeden z nejhorších počinů sezóny. Dlouho jsem hledal chuť nebo spíš odvahu pustit si něco novějšího, maje na paměti případ OMD, ale i jiných… Zkrátka - noví Duran Duran jsou překvapivě povedení. Deska All You Need Is Now (2011) je nabitá typicky duranovskou energií. Boys On Film jakoby nestárli.
Bryan Ferry
Angličan Bryan Ferry (1945) se čtyřicet let drží svého typického zvuku a je stále stejně svůdný. Dokazuje to aktuálním albem Olympia (2010), které klidně mohlo vyjít před čtyřiceti lety, kdy Bryan Ferry spoluzakládal Roxy Music s Brianem Enem. Ten po třech albech v sedmdesátých letech odchází a Ferry paralelně s Roxy Music nahrává od roku 1973 sólově. Eno potom spolupracuje na jeho albech od devadesátých let do dneška. Bryan Ferry je tak osobitý v přístupu k hudbě, že je těžké jej s kýmkoli srovnávat. Zůstává neochvějně svůj, a to i přes řadu kolaborací se současnými hudebníky – Groove Armadou nebo Johnny Greenwoodem z Radiohead.
Olympia je další dobrá deska, z které nečpí snaha být za každou cenu aktuální. Příkladem může být třeba píseň Shameless, která původně vyšla na albu Black Light Groove Armady, a Ferry jí propůjčil svůj hlas. V mixu Groove Armady to je repetitivní track, asketicky vystavěný na ploše jediného tónu. Ferry si v něm udržuje svůj typicky elegantní projev, akord syntezátoru a ostrý beat tvoří prostorovou mantru a jdou drsně a zcela nekompromisně proti jeho klidnému a jakoby nezúčastněnému projevu, tvořícímu v důsledku dokonale fungující kontrapunkt. Na Olympii je tato píseň uměřenější a učesanější, což jí podle mého názoru dost ublížilo. Ale uvádím to jen jako důkaz sebejistého postoje Angličana, kterému už dnes může být každá vlna ukradená.
Aleš Kauer, červen 2011
Doporučená diskografie:
Kraftwerk: Autobahn 1974
Kraftwerk: Trans-Europe Express 1977
Kraftwerk: Die Mensch Maschine 1978
The Human League: Reproduktions 1979
The Human League: Travelogue 1980
Heaven 17: Penthouse And Pavement 1981
Tubeway Army: Replicas 1979
Gary Numan: The Pleasure Principle 1979
OMD: Orchestral Manoeuvres in the Dark 1980
OMD: Organisation 1980
OMD: Architecture & Morality 1981
Duran Duran: Duran Duran 1981
Duran Duran: Rio 1982
Duran Duran: Seven and the Ragged Tiger 1983
Roxy Music: Roxy Music 1972
Roxy Music: For Your Pleasure 1973
Roxy Music: Flash & Blood 1980
Roxy Music: Avalon 1982
Bryan Ferry: Let's Stick Together 1976
Bryan Ferry: Boys & Girls 1985
Bryan Ferry: Taxi 1993