Christopher Sousa
(* 1977, Provincetown, Massachusetts, USA)
Sousovy obrazy jsou založeny na dvou opakujících se vizuálních tématech: anachronické spodní prádlo a maska. Tato série obrazů byla zpočátku údajně inspirována fotografiemi EJ Bellocqa, který na počátku 20. století fotil prostitutky ze Storyville v New Orleansu. Je tedy zřejmé, že masky mají sloužit k dvěma účelům: ukrýt totožnost „předmětu“ a vytvořil atmosféru tajemství.
Masky v Kryštofových obrazech mají snahu narušit mýtický „gay-exhibicionismus“, čímž tvoří zvláštní rozpor. Objekt pod maskou si je vědom, že není zcela viděn a přesto vnímáte jeho vlastní zaslepenost, vyjádřenou v póze polonahého těla. Je možné se dokonce domnívat, že některý z modelů (Christopher Sousa pracuje podle nafocených modelů) masku odmítl nebo byl maximálně ochoten přidržet ji v ruce, v nejkrajnějším případě ji pověsit někam do prostoru obrazu, aby byla stále přítomna. A pokud se maska v obraze neobjeví vůbec, je model namalován v přítmí se zrcadlem za zády. Což mi připadá jako vtipná rezignace na jakýkoli pokus odmýtizování tohoto exhibicionismu.
Ale určitě je to celé jinak…
Aleš Kauer, únor 2012