Björk:
noty na řetízku DNA
Dotáhl jsem si do koupelny kombo, napustil si vanu plnou vody, ponořil se do ní jak do lávy a pustil si k tomu Biophilii od Björk. Kromě zjištění, že naše koupelna má výbornou akustiku, jsem znova nevěřícně naslouchal této desce. Nevím, jestli to bylo tím vlhkým prostředím s našlehanou pěnou a párou, ale ta deska mě znovu naprosto pohltila a z euforického stavu mě probrala až vychladlá voda a drkotající zuby.
Její Debut (1993), skutečně s velkým D, byl a je stálicí na nebi alternativní hudby. Deska nastavila v roce 1993 laťku tak vysoko, že přeskočit ji se už potom do konce tisíciletí nepovedlo nikomu. Deska, která i samu Björk pohltila jako černá díra a na kterou už vlastně nikdy nenavázala. S odstupem času se to jeví ještě logičtěji než tehdy, nebylo prostě kam jít. Vrhla se tedy do koncepčně tvořené hudby. Přiznám se, že následující Post (1995) a Homogenic (1997) mě, až na několik vynikajících singlů, moc nenadchlo. Vyrovnala to částečně až krásná Vespertine (2001), a možná k ní má aktuální Biophilia nejblíže.
Biophilia je v podstatě multižánrová, neboť obsahuje deset samostatných aplikací. Každá se vztahuje k jiné skladbě a posluchačům umožňuje objevovat hudební témata a pracovat s nimi dle své vlastní fantazie, nebo dokonce tvořit na jejich základě nové verze skladeb. Každá z aplikací obsahuje hry vztahující se k tématu. Například v písni Virus se jedná o fatální love-story mezi virem a buňkou. Biophilia je údajně historicky první nahrávka stvořená přímo pro iPod. Pro mě je to ale nepodstatné, téměř rušivé, odvádějící pozornost od tématu, kterým je v prvé řadě hudba. Vnímám tento cirkus s prvenstvím spíše jako chytrou reklamu. Ostatně píše se o tom více než o hudbě samotné. Ta totiž klade mnohem vyšší nároky.
Poslouchat Björk jako kulisu je téměř nemožné, alespoň pro mě. Její hudba je obrazná, nikoli popisná. Z každého beatu je cítit islandský vulkán. Konkrétně na Biophilii se inspirovala samotnou zemí a jejími proměnlivými formami. Pohybem planet, čistotou krystalu nebo cyklickými fázemi měsíce. Čas mezi bleskem a hromem je s Biophilií plný nečekaných zvratů!
Aleš Kauer, únor 2013