Grimes: Art Angels

Transgender veverka se skrytými tesáky

Grimes bývala takový digitální underground. Impresionistické smyčky, vrkání modulované do melodií, nezaměnitelně pisklavý vokálek... Grimes byla odpadlice, která vzhlížela hodně vysoko. Ten pohled zdola jí slušel.

Čtvrtá deska Art Angels je venku a předchází jí pověst opulentního díla. Clair „Grimes“ Boucher si navrhla obal, nahrála všechny party a ke každé písni nakreslila doprovod. První video Flash without Blood si zrežírovala, a také se do něj obsadila. DIY v plné parádě. Baví mě spousta jednotlivostí - vybroušené hity Flash Without Blood, Kill V. Maim, Pin, anebo přitažlivě drzý ksichtík celého konceptu. One Woman Show ale z velké části končí u muziky. Nahrávka mi sice pořád ještě zraje, stále něco objevuji, stále se něčím urážím, protože tak nezajímavé tracky, jakými jsou Belly of the Beat, California nebo titulní Artangels, aby člověk pohledal, žvýkačkový pop s obrovskou bublinou. Ale možná je to nadsázka a já do toho zbytečně zatahuji intelektuální čumák. Drží mě tím ve střehu a paradoxně nutí objevovat i to, co tam není. Ne! Art Angels je podle mě nepochopitelně přeceňovaná nahrávka. Číslo na metacritic (88 procent k 13.11.) je směšně neobjektivní.

Chtěl jsem Grimes srovnávat s věčně nasranou Gazelle Twins, a ne vidět vědoucí výraz Madonny nebo ďolíčky v úsměvu Sandry. Náš ambivalentní vztah to ještě více komplikuje. Vyděsilo mě i její číslo na you tube. Pod svým videem má přes dva miliony zhlédnutí... Jistě, co je to proti takové Adele (346 545 863 zhlédnutí k 13.11.), která se rozhodla svými bolestínskými kydy zaplavovat éter i v roce 2015. Nemám nic proti tomu děvčeti, je mi naprosto ukradená! Na Grimes mi ale záleželo. Po hitu Genesis se očekávalo výstřední popové album, že jej ale Grimes naservíruje na stříbrném podnosu, bych nečekal. Pak se pochopitelně domýšlím různých konspiračních smyček - že se přestěhovala z nějaké malé vísky do Los Angeles... A kdesi cosi...

Shrnuto a zameteno: Kaleidoskopicky smýšlející Grimes ztrácí temné odstíny. Po krásné podivínce zůstalo jen pár stop...

Aleš Kauer, listopad 2015