Swans
The Glowing Man

Kořeny Swans sahají do roku 1982, kapela vznikla v New Yorku v rámci krátkodobě působící, leč umělecky vlivné post-punkové scény, a ihned po vydání první nahrávky (EP Swans) se stávají zosobněním strohé, až na dřeň jdoucí hudby. Historie Swans se odvíjí v letokruzích, je vymezena fanoušky i kritikou a zaštiťuje ji persona non grata - kapelník, spisovatel a magor Michael Gira. Swans si za těch posledních třicet let prošli různými polohami, od zvukových koláží po tiché, téměř lidové nápěvy s akustickou kytarou. V posledním období, do nějž by se dala zařadit trilogie CD The Seer (2012), To Be Kind (2014) a aktuální The Glowing Man, mísí oba směry v jeden a minimálně první dvě jmenované desky nabízejí to nejzajímavější, co za posledních pár let v alternativní hudbě vzniklo. The Glowing Man je finálním albem, labutí písní současné sestavy, alespoň to do dnešních dnů Gira tvrdí.

Na Swans mě zajímá hned několik věcí. Především jakýsi princip šamanismu, dotýkající se úplně prvotního, základního rytmu, repetice, primitivismu, který odmítá být obsažný. Který se ale postupem času proměňuje, zhutňuje, až se ze snově hypnotické nálady vyostří v temnou psychedelii nebo hrozivé blues, čímž vytvoří neuvěřitelně zajímavý hudební esej. Kompozice mají často dvacetiminutovou stopáž a poslední trilogii tvoří vždy dva disky. Na Swans si musíte udělat čas, i to patří k principům jejich hudby - otevřít se a být naprosto vstřícný. Analogie s klasickou hudbou se přímo nabízí...

V loňském roce kolovala zpráva ohledně obvinění Michaela Giry ze znásilnění skladatelky Larkine Grimm. Vše bylo vyvráceno, a mně vůbec nepřísluší se tímto zabývat, přesto to nemohu z hlavy vytěsnit, navíc když se v jedné písni zpívá o sexuálním napadení... Do jaké míry tedy může být umělecké dílo svázáno s okolnostmi svého vydání?! Jako člověk to jednoznačně odsuzuji. Jako kriticky uvažující jedinec musím uznat, že konkrétně tato skladba má neuvěřitelný tah a je silným uměleckým vyjádřením.

Swans jsou i na nové desce The Glowing Man plní výbušné spirituality. Odejít včas a na samém vrcholu je také jistý druh umění. Uvidíme, třeba Gira přijde za pár let s novými lidmi a Swans znovu vztyčí své pyšné krky k nebi a zrelativizují otřepanou frázi o včasném odchodu...

Swans live 2014 Lucerna music bar Praha

Aleš Kauer, červenec 2016