SWANS
Leaving Meaning

Strašidelné verze legendárního amerického snu.

Kořeny Swans sahají do roku 1982, kapela vznikla v New Yorku v rámci krátkodobě působící, leč umělecky vlivné post-punkové scény, a ihned po vydání první nahrávky (EP Swans) se stávají zosobněním strohé, až na dřeň jdoucí hudby. Historie Swans se odvíjí v letokruzích, je vymezena fanoušky i kritikou a zaštiťuje ji persona non grata – kapelník a spisovatel Michael Gira. Swans si za těch posledních třicet let prošli různými polohami, od post-punku, gothic rocku až k neofolku. V posledním období, do nějž se řadí trilogie alb The Seer (2012), To Be Kind (2014) a The Glowing Man (2016), zúročili vše podstatné a tak se Gira rozhodl starou sestavu rozpustit, oslovit nové hráče a začít jinak.

Leaving Meaning je tedy první album Swans v novém složení. Michael Gira k tomu dodává: „Kapelu jsem sestavil tak, aby svým osobitým hudebním charakterem obohatili písně, které jsem napsal. Jsou to hudebníci, jejichž práci obdivuji a jejichž společnost mě osobně baví.“ Larry Mullins, Kristof Hahn, Anna a Maria von Hausswolff, Ben Frost, Baby Dee, kapela The Necks a mnoho dalších.

Aktuální dvojalbum Leaving Meaning je logicky jiné. Potřebu dynamických zvratů a výbušnosti vystřídala plíživá psychedelie. Nejzřetelněji to platí pro titulní, hypnotizující Leaving Meaning, Cathedrals of Heaven, Some New Things. Tracky The Hanging Man nebo Sunfucker by naopak skvěle fungovaly na minulých deskách. V písni It's Coming, It's Real nelze neslyšet ozvuky „country“, samozřejmě v té nejsvéráznější podobě. Annaline je milostná píseň, možná jedna z nejhezčích, jakou Gira napsal, přičemž jeho vokál drží pevně pohromadě zdánlivě roztříštěný celek.

Na Swans mě zajímá hned několik věcí. Především jakýsi princip šamanismu, dotýkající se úplně prvotního, základního rytmu, repetice, vedoucí k „osvobození a blahu“, jak poznamenává sám Gira. Experimentují s kompozicemi skladeb. Tracky se na ploše mnohdy dvaceti minut radikálně mění, zhutňují, až se ze snově hypnotické nálady vyostří v temnou psychedelii nebo hrozivé blues.

Tvůrčí svoboda z nové nahrávky opět přímo sálá. Vyšlo už tradičně na značce Young God Records, kterou Gira založil v roce 1990, a stejně jako u předchozí trilogie bylo vydáno formou crowdfundingu – v tomto případě limitovanou edicí nahrávky What is This? (2 500 kusů). Výtěžek z prodeje financoval Leaving Meaning.

Swans jsou zpět v celé své nádheře, otřepali se, aby odhodili nánosy možných klišé, a ustáli to obdivuhodně. Scéna, kterou před čtyřiceti lety utvářeli, je už historií. Swans se od experimentování s hlukem, disonancí a atonálností neustále posunují k novému způsobu vyjádření. Jako by tento pohyb – únik ze škatulek – byl prvotním hnacím momentem. Je s podivem, jak jim to vychází a jak přesvědčiví u toho dokážou být. Nejlepší příležitostí, jak si připomenout tyto legendy, je datum 29. 4. 2020, kdy se předvedou v pražské Arše.

Aleš Kauer, listopad 2019