Lauren Auder: Who Carry's You (2018), Two Caves In (2020)

V Maďarsku bylo v rámci boje s koronavirem zahájeno tažení proti translidem, se snahou je právně „vymazat“. Drzost a arogance maďarských politiků došla dokonce tak daleko, že o ní informovali 31. března, tedy v den Transgender Day of Visibility. Rozhodl jsem se proto zviditelnit zajímavou trans osobnost prostřednictvím recenze na jeho aktuální hudbu.

Lauren Auder je jednadvacetiletý zpěvák a skladatel, narozený ve Velké Británii a vyrůstající zcela osamocen v Albi – v jihozápadní části Francie, kde měl za sousedy pouze krávy na pastvinách, jak sám s úsměvem dodává. Jeho dětství na francouzském venkově bylo také obklopeno hudbou 70. let a ovlivněno rodiči, hudebními žurnalisty (matka pracovala v NME a otec v Kerrangu)! Doma hráli Walker Brothers, David Bowie, Briana Eno… Skutečným guru byl ale Marc Bolan, frontman anglické glam-rockové kapely T-Rex, jehož odkaz je definicí temperamentního a hrdého androgyna.

V raných letech nahrával „podomácku“ se spřátelenými rappery Kojey Radical a Slowthai. V sedmnácti dostudoval katolickou školu a v osmnácti se přestěhoval do Londýna, kde působí dodnes. Lauren Auder je sloučeninou všech výše nastíněných vlivů. Bytost s krásnými dlouhými vlasy, prezentující se v sametovém obleku, s rudou rtěnkou, zlatými třpytivými stíny a černými očními linkami… Moderní mladý člověk posouvající hranice a vyprávějící svůj příběh Queer Coming-of-Age.

Pro Audera je tvorba hudby komplexnější proces, který se výrazně dotýká i vizuálu. Sám prozrazuje: „Předtím než vznikne konkrétní skladba, mám jasno v tom, jak má věc vypadat“. Což samozřejmě není v hudbě nic objevného, ostatně málokdo se ze současných queer umělců spokojí s jedinou uměleckou složkou. Kupříkladu Arca, Moses Sumney nebo Perfume Genius jsou pod svými díly podepsaní také jako choreografové a tanečníci. Tato vazba mezi estetikou a hudbou, stejně jako vrozený talent pro nápaditou prezentaci jsou u Audena působivé. Měl jsem tu čest potkat se s ním na předloňském festivalu Creepy Teepee, kde na mě působil jako zjevení, z nějž nejdou spustit oči. Na pódiu i za barem.

V nově objeveném městě na Temži a v nově nabité nezávislosti se Auder rozhodl skoncovat s předstíráním, svlékl se až na duši a začal žít nový život, takový, který cítil od svých 12 let. „Nikdy jsem nebyl spokojený s tím, jaký mám vztah k cizím i blízkým lidem, jako bych se stále za něco skrýval, omlouval se," vzpomíná Auder. „Lhal jsem lidem, na kterých mi záleželo. V mnoha případech si moje počínání vybralo vysokou emocionální daň. Bohužel i u těch nejbližších.“ Jeho debutové EP Who Carry's You (2018) reflektuje chaotické emoce v dospívání.

Konfrontace s nevyřešenými vnitřními problémy, uvědomění si a pochopení své přirozenosti jsou rozvinuty na aktuálním minialbu Two Caves In, kde se řeší témata kolem pravé identity. Obě minialba zahrnují rozsáhlou orchestrální produkci s moderním zvukem. To druhé překvapivě experimentuje s minimalistickými inspiracemi Steva Reicha.

Jak vidno, Lauren Auder se po nalezení sebe sama a ukotvení se ve svém prostoru, rozhlíží po nových vzorech, tématech, inspiracích. Na velké album si ale ještě budeme muset chvíli počkat. Doufám a věřím, že trpělivost se vyplatí.

Aleš Kauer, duben 2020