DAVID BOWIE: Brilliant Live Adventures 1

Devadesátá léta živě!

Oficiální web Davida Bowieho oznámil, že koncem září přichází s novým produktem nazvaným Brilliant Live Adventures. Jedná se o sérii šesti alb vydávaných na CD a vinylech v následujícím půl roce v omezeném nákladu. Nahrávky nejsou a nebudou v Česku k dostání, je celkem složité a dobrodružné se k nim dostat a sehnat je. Mám štěstí, první dva vydané disky už roztáčím a pokusím se k nim napsat pár slov.

Rád bych připomněl, že devadesátá léta znamenala pro Bowieho obrodu. Nový umělecký nádech po dlouhém tápání v letech osmdesátých. Jinými slovy – osmdesátky zaplatily dluhy, bylo tedy na čase začít svobodně tvořit v duchu nové doby. Onou páteří pozdější éry jsou především dvě alba: 1. Outside (1995) a Earthling (1997). 1. Outside je návrat ke spolupráci s Brianem Enem; jedná se o naprosto zásadní položku v Bowieho diskografii a definitivní potvrzení jeho výjimečnosti. Tento bestiálně hororový koncept – děj se točí kolem dystopického světa, kde se vražda stala uměleckou formou – by byl pro kohokoli jiného komerční sebevraždou. Ostatně i u řady Bowieho oddaných fanoušků je tato nahrávka dodnes neoblíbená. Bowie z ní ale vytěžil maximum a dost významně ovlivnil řadu mladých kapel, v čele s Nine Inch Nails, která se pak mimochodem na chvíli stala jeho doprovodnou kapelou… Ale nepředbíhejme. S nahrávkou Earthling (1997) už je to jinak. Byla přímá, ale stále svým způsobem nekompromisní. Hutné kytarové riffy a elektronické fragmenty čerpaly z tehdy populárního drum & bass a industriálu… Řada Brilliant Live Adventures má reflektovat právě toto období. Na nahrávkách se samozřejmě hojně objevují i písně z minulých období, oděné do aktuálního outfitu.

OUVREZ LE CHIEN (Live Dallas 95) & NO TRENDY RECHAUFFE (Live Birmingham 95)

První deska se jmenuje Ouvrez Le Chien a obsahuje živý záznam z amfiteátru Starplex v Dallasu 13. října 1995. Druhá nahrávka, živý záznam z Birminghamu také z roku 1995, nese název No Trendy Rechauffe. Bowie se vždycky dovedl obklopovat geniálními hudebníky, to byla polovina jeho úspěchů. Tedy: Carlos Alomar (kytara), Reeves Gabrels (kytara), Mike Garson (piano, synth), Gail Ann Dorsey (basa, doprovodné vokály), Zachary Alford (bicí) a samozřejmě David Bowie (hlas, saxofon). Sestava, která zahraje všechno a v jakémkoli stylu. Pro tuto inkarnaci znějí jako garážová kapela, která uchopila písně z Outside docela přímo. V tomto temperamentním duchu se třeba vrací i k padesát let staré písni The Man Who Sold The World (1970), v níž probublávají nejmodernější zvuky syntezátoru. Nechybí reflexe berlínské doby (Breaking Glass, Joe The Lion, Look Back In Anger), ani Teenage Wildlife ze Scary Monsters (1977-1980). Je fascinující poslouchat Moonage Daydream (1972), jak Gabrels s Alomarem řeší původní kytarové riffy Micka Ronsona. Je to pozoruhodný poslech, pokud jste schopni vnímat kontext, porovnávat rozdíly a přístupy jednotlivých hráčů.

Pod těmito alby je ještě jako producent podepsaný David Bowie. Nevím, co je na tom pravdy, ale údajně má mít plnou kontrolu nad vším, co vyjde ještě pět let po jeho smrti. Zní to šíleně. Ten člověk musel ke konci života ve studiu snad i bydlet, aby to všechno stíhal… Zvukové kvality těchto dvou nahrávek jsou výjimečné. Skladby z prvního CD se často dublují s těmi z druhého disku. Ale to vůbec nevadí, naopak, je úžasné vnímat Bowieho jedinečnou uměleckou vizi, pokaždé trochu jinak. Třetí záznam, který byl dosud oznámen, se jmenuje Liveandwell.com, byl zaznamenán v New Yorku, Amsterdamu a Rio De Janeiru během turné k desce Earthling (1997) a vychází až po uzávěrce tohoto textu.

MARKETINGOVÉ TRIKY

V druhé půlce této mé reflexe bych se rád zastavil u marketingových triků firmy Parlophone, které jsou – slušně řečeno – nečitelné. Je zde mnoho nejasností, např. ohledně pátého boxu rekapitulujícího Bowieho éru devadesátých let! Měl vyjít už minulý rok, ale nevyšel ani letos. Firma k tomu nevydala vůbec žádné prohlášení. Hrozí, že to, co teď fanoušci pracně shání, jako Brilliant Live Adventures, bude třeba jen jakousi částí pátého boxu? Nebo. Proč jsou tyto live záznamy v tak omezeném počtu? Firma Parlophone tímto nepřímo podporuje „žraloky“ na eBay, kteří s nahrávkami masivně obchodují. Především elpíčka z této řady jsou už dnes nesehnatelná, popřípadě se na eBay dají vykšeftovat za 1.800,- Kč!?!

Firma dokonce vyrobila prázdnou lepenkovou krabici Brilliant Live Adventures, mimochodem už nesehnatelnou, za kterou chtěla asi 17 dolarů, na eBay je dnes zhruba za 5000,- Kč. Sběratelé si ji tak postupně mohou sami plnit. Ale co když některé CD nebo LP neseženou? Pak je otázkou, zda /ne/budou ke konci kampaně CD nebo LP ke koupi kompletně. Takto totiž po každém měsíci, kdy nový záznam vychází, platíte velké výdaje za poštovné z Anglie nebo Ameriky. Celek potom vychází na nemalé peníze. A ještě takový můj osobní detail pedanta. Proč má tento box jiný rozměr a nezapadá do série těch předchozích?!

SUMA SUMÁRUM

Potud bych byl ochoten vše chápat, jde přece jen o sběratelskou edici, a ta nějaké takové dobrodružství vyžaduje. Skutečně mi ale vadí, že koncerty nejsou celé, ale hodně redukovány. První CD má pouhých šedesát pět minut, druhé už přes sedmdesát, ale stále jde o pouhé záznamy. Velkým zklamáním je ohlášení třetího dílu Liveandwell.com v podobě vyloženého kompilátu koncertů z New Yorku, Amsterdamu a Rio De Janeira!

Jsem vděčný, že je možné alespoň takto „nahlédnout“ do znovu naplno pulzujícího období Davida Bowieho (1995–1999). Byl jsem tehdy adolescent a Bowieho nadšení bylo i pro mě nakažlivé a inspirativní a dohnalo mě k podrobnému sledování jeho kariéry. Dnes je díky YouTube a také těmto kvalitně vyčištěným záznamům pozoruhodné přijímat, s jakou chutí, nadšením a vášní vystupoval.

Aleš Kauer, leden 2021