The KLF

Aktivizmus za absolutní nezávislost v umění neměl od nástupu The KLF na scénu větší grády! Nabízím pár postřehů kolem dvojice Cauty & Drummond.

Když bylo kapele The KLF v roce 1987 nařízeno zničit všechny kopie jejich debutové nahrávky The Justified Ancients of Mu Mu poté, co si ABBA stěžovala, že neoprávněně samplují jejich píseň Dancing Queen, neměl hudební svět tušení, co jim KLF následujících deset let naloží. Jimmy Cauty s Billy Drummondem na nic nečekali a vydali se rovnou do Švédska vyříkat si to s Abbou osobně. Neuspěli. A tak svoji zlatou desku, kterou za nahrávku získali, věnovali náhodné prostitutce. Alba spálili na poli a další zbytky hodili přes palubu trajektu při cestě domů. Desku později vydali znovu, ale tam, kde byly samply Abby, bylo ticho!

Když Cauty s Drummondem vydali v roce 1988, pod názvem The Timelords, singl Doctorin' the Tardis, byli sami překvapeni jeho úspěchem. Skladba stanula na první příčce britské hitparády a prodalo se jí přes milion kopií. Proto se rozhodli napsat knihu – Manuál: Jak se dostat na vrchol hitparády, v níž glosují svoje zkušenosti. A vedle toho velmi vtipně a trefně analyzují celý hudební průmysl.

MANUÁL

KLF Manuál s podtitulem Jak se dostat na vrchol hitparády popisuje krok za krokem cestu, jak bez peněz, talentu a zkušeností dosáhnout vrcholu hitparády. Manuál byl možná původně zamýšlen jako žert, ale poté, co se jim roku 1989 řídil rakouský popový projekt Edelweiss a uvedl ho do praxe hitem Bring Me Edelweis, zrodila se legenda. Singlu se údajně prodalo pět milionů kopií…

K inspiraci se přiznala britská dívčí kapela The Pippettes, Klaxons nebo The Blue Man Group (ti dokonce sepsali svůj, Rock Concert Instrution Manual). Zpěvák kapely Chumbawamba se nechal do bookletu desky Readymades vyfotit s Manuálem v ruce. Velkými fanoušky všeho, co se The KLF týče, je skupina, která prodala nejvíce singlů v historii Německa: Scooter.

„Kromě dosažení Čísla jedna vám nenabízíme nic jiného. Žádné nekonečné bohatství. Sláva vybledne, sex bude stále problém. Co bylo kdysi na pár dnů jen vaše, se stane veřejným statkem. V jednotlivých pasážích tohoto Manuálu vás budeme poučovat. Budeme vám lhát, ale budeme lhát také sami sobě. Vy však naše lži prohlédnete a uzříte čistou pravdu…“ Píšou pánové v Manuálu.

BRIT EXTREME AWARDS

V roce 1992 měla kapela The KLF vystoupit v přímém přenosu předávání Brit Awards se svým hitem 3 A. M. Eternal. K naprostému zděšení všech tuto skladbu zahráli s grindcoreovou skupinou Extreme Noise Terror, která na pódiu rozpoutala peklo. Po odehrání songu sebral Drummond samopal a vypálil do publika celý zásobník slepých nábojů. Načež se ozvalo hlášení „KLF právě opustili hudební průmysl“.

Svět to nepochopil! A tak se v hlavách obou muzikantů zrodil nápad, jak dát jasně najevo, že to s odchodem myslí vážně. Vybrali z banky zisky KLF – celý milion liber!!! – a v srpnu 1994 je za přítomnosti novináře a kameramana spálili v krbu.

CHILL OUT

Nahrávce The White Room je 30 let! A není to žádný bezduchý vtípek komerčních kejklířů, ale poměrně soustředěná, nestárnoucí deska. Nebál bych se dnes tvrdit – klasika! Nedávno jsem se dokonce dočetl, že album mělo mít následovníka v podobě The Black Room. Šlo samozřejmě o jakýsi nekompromisní druh techno metalu, jak s vážnou tváří tvrdili jejich aktéři. Natáčení se nakonec neuskutečnilo.

Nerad bych v závěru této reflexe opomenul jejich další fascinující počin, nahrávku Chill Out (1990), která vznikla rok před The White Room. Dala jméno hudebnímu stylu, jenž na počátku devadesátých let oživil ambient o jemné beaty a zvukově rozšířil jeho paletu. Chill Out je kultovní klasika svého žánru.

A co dělají pánově dnes? Nedávno o sobě dali vědět, když nabídli reedice starých nahrávek současnému digitálnímu světu. Cauty se zviditelnil svými navrhy poštovních známek s nejznámějšími masovými vrahy v Británii... Drummond píše knihy a pracuje na konceptuálních uměleckých projektech. Je například duchovním otcem akce Den bez hudby.

Aleš Kauer, březen 2021