Beverly Glenn-Copeland: Keyboard Fantasies & Keyboard Fantasies Reimagined
„Všechno má přirozený rytmus, vesmír stále vytváří nové věci a nikdy se neopakuje, a o to jde. Vždycky jsem říkal, že až přestanu být schopen naučit se něco nového, bude čas odejít!“
KEYBOARD FANTASIES 86´
Originální nahrávka Keyboard Fantasies Beverly Glenn-Copelanda je fúzí folku, ambientu a elektroniky, pochází z roku 1986 a byla původně vydána vlastním nákladem v počtu několika desítek kazetových kopií. Reputace této výjimečné nahrávky postupem času rostla díky neúnavné práci japonského sběratele desek Ryoty Masuko, který v důsledku pomohl Glennu-Copelandovi získat zpětné uznání.
Keyboard Fantasies byla znovu vydána v únoru 2016 torontským vydavatelstvím Invisible City Editions a v roce 2017 společností Séance Center. Reedicí alba získal Glenn-Copeland téměř okamžité uznání. „Nevěděl jsem, že jsem najednou známý po celém světě..." Vyjádřil se se svým typickým humorem. O pár měsíců později dostává od nahrávacích společností řadu nabídek k vydání další hudby.
Vydavatelství Séance Center podpořilo reedici šestiminutovým krátkým filmem nazvaným The Lake Sultra, ve kterém Glenn-Copeland znovu navštívil prostředí, v němž album nahrával, a zamýšlí se nad tím, jak divočina ovlivnila jeho tehdejší zvuk a psychiku. Od roku 2019 vystupoval v newyorském Muzeu moderního umění; zároveň se stal námětem pro dokumentární film Posy Dixon Keyboard Fantasies: The Beverly Glenn-Copeland Story. Nahrál živák Live at Le Guess Who? (2018), vydal retrospektivní Transmissions: The Music of Beverly Glenn-Copeland (2020) a získal Polaris Heritage Prize 2020. V dubnu 2021 vychází Keyboard Fantasies znovu – k 35. výročí – zásluhou britského vydavatelství Transgressive Records.
Kazeta Keyboard Fantasies, přestože nahrána na syntezátory, a to v odhlučněném prostoru jakéhosi srubu uprostřed Kanady, je v prvé řadě o harmonii lesa, výšce či hloubce nebe, rozlehlosti nebo detailu země. Vnímám nahrávku skrze environment, nijak explicitně vyřčený v harmonických skladbách. Vedou mě k tomu úvahy umělce, který se často k přírodě vyjadřuje, souzní s ní. Důležitou roli v jakési všudypřítomné harmonii hraje nepochybně i buddhismus. Glenn-Copeland je praktikující buddhista a je to patrné při každém pohledu do jeho usměvavé a vlídné tváře.
REMIX
Reimagined, Remodel… to jsou jen nová označení pro starý dobrý remix. Znovu nahrané verze dříve vydaného materiálu, proces práce, která je spojena s úctou a odhodláním vzdát hold hudebníkovi, který svět, nebo konkrétního jedince nějak inspiroval. Bylo jen otázkou času, kdy se této pocty dočká také Beverly Glenn-Copeland. Remixová nahrávka Keyboard Fantasies Reimagined vyšla v prosinci 2021 a byla v užších hudebních kruzích velmi očekávána.
Vydám se proti toku času a zmíním alespoň pár nahrávek – remixů z poslední doby, které stojí za poslech. Ryuichi Sakamoto nabídl svoji nahrávku Async k přepracování nejvlivnějším tvůrcům elektronické scény; pod názvem Async – Remodels vyšla v roce 2018. Perfume Genius nabídl Reshaped EP (2018), což je přepracovaná verze jeho řadové desky No Shaped, nebo jeho album Set My Heart on Fire Immediately, předělané jako Immediately Remixes (2021). Jamie xx byl mnohem radikálnější a přepracoval hned celou nahrávku svého oblíbence Gila Scotta-Herona; album vyšlo pod názvem We're New Here (2011). Remix alba Post od Björk se jmenoval Telegram (1996), a tak bychom mohli pokračovat až do konce sedmdesátých a počátku osmdesátých let, kdy se remix stal běžnou součástí třeba b-stran singlů.
Kuriózní je, že remixová alba nenajdete v žádné diskografii konkrétního umělce, mnohdy nejsou vydána ani na fyzických nosičích, pouze digitálně. Jsou pro posluchače, kteří mají chuť hledat a objevovat nová hudební dobrodružství. Řada starších remixů vydaných na vinylech dnes patří ke vzácným sběratelským kouskům. Domnívám se, že k remixům není možné přistupovat prizmatem líbí/nelíbí. Je to paralelní prostor, který nabízí pohled na totéž z trochu jiného – ale často i z úplně opačného – úhlu pohledu.
KEYBOARD FANTASIES REIMAGINED 21´
Pokud by snad měl Beverly Glenn-Copeland pocit, že celou svoji kariéru strávil čekáním na to, až bude jeho práce uznána a oceněna ohlasem, který by měl váhu, tak je to právě teď s aktuálně vydanou remixovou nahrávkou Keyboard Fantasies Reimagined.
Album slouží také jako důkaz obnoveného uznání. Na albu se sešla ojedinělá a možná nejzajímavější jména současné elektronické scény – Bon Iver, Julia Holter, Arca, Blood Orange… Hudebníci, kteří se zapojili do procesu Reimagined, se nebáli přinést na album svoji vlastní identitu. Hned úvodní remix Ever New od Bon Ivera sdílí hudební paletu s jeho albem 22, A Million z roku 2016; Julia Holter interpretuje Winter Astral tak radikálně odlišně, že ji přejmenovala na Fastest Star, připomínající zvuk jejího alba Aviary z roku 2018. Album uzavírá track Ghost House, který jediný není z původní desky Keyboard Fantasies, ale z eponymního debutu z roku 1970, remixovaný Jeremy Dutcherem.
Od remixových alb se neočekává jednolitá sevřenost, jedná se přece jen o vstup na „cizí území“. V tomto případě se ale jakási pospolitost dostavila, snad i díky – nebojím se to takto pateticky napsat – otevřenosti duše Beverly Glenn-Copelanda, která je čirá, odhalená, jasná.
Originální album z roku 1986 – Keyboard Fantasies – vyvolává objevné, nebojácné vize a má hluboký dopad na ty, které inspirovalo. V těchto „nových“ pohledech nejde ani tak o to dokázat, jak nadčasový je originál, ale kolik zajímavých a inspirativních nápadů ukrývá. Nové verze pěti ze šesti písní původního alba remixované hvězdnou sestavou současných hudebníků jsou uctivou a zaslouženou poklonou Beverly Glenn-Copelandovi.
Aleš Kauer, leden 2022