Jakub Vaněk – Konstelace: Hraničení
Richard L. Kramár & Kino Peklo – Borderline (nakl. Adolescent 2022), psáno pro Host_online 10/2022
Fenomén hraničnosti či překračování hranic vyznačuje jeden z klíčových momentů umění a obecně možnosti proměny či společenské kritiky. Lidé žijící v pohraničí – ať už geografickém, sociálním, či psychickém – jsou proto často vystaveni neúměrně většímu tlaku, než musejí snášet obyvatelé domnělých vnitrozemí. Hranice normativních kategorií genderu, třídy, postavení a etnicity totiž procházejí naším každodenním jednáním.
Hraničnost jako erb i cejch nejspíš bude přisuzována knize Borderline (2022) pseudonymní autorky Kino Peklo a slovenského básníka Richarda L. Kramára, kterou vizuálně doprovodila scénografka Barbora Maleninská a vydalo nakladatelství Adolescent. Kresba hranic, které přeznačuje tato kniha, by mohla svou ostrostí připomínat krev stékající v pavučinách skla rozbitého dlažební kostkou či jemné vlásečnice kořínků houževnatých rostlin. Support your inner queer jako klíč, imperativ i artikulace zoufalství ve společnosti, jejíž konzervativní normy ospravedlňují zabíjení, násilí a ponižování.
polib mě, / jako bych byl dívka, / šeptáš mi / zpoza baru, / falický kostým, / kulisy / šílené scénografky / a temně / infantilní hudba, / ledová úzkost / v přenošeném těle, / myslím na tebe, / můj chlapče, / oblečenou v kroji, / v krajině, / kde zrovna postaven / byl další, / nejspíš katolický, / fašistický Bůh.
Potýkat se s touto knihou znamená potýkat se s hraničností, která vjíždí jako nůž do životů lidí, kteří neodpovídají nahodilé normativní představě – znamená polibek, sdílení strategií přežití, znamená vypálenou střelu, hozený molotov, přijaté objetí, znamená soucit a výzvu k upřímnosti i obscénní gesto proti jejímu vymáhání, znamená erotickou nadsázku a intimitu veřejné exhibice, znamená zoufalství normalizovaného jazyka, znamená osvobození…
příroda je ze své podstaty debilní / paradox svieti nad zborom / ako koloratúrny soprán / prosím ťa miluj ma / tak ako vietor / ako dážď
Borderline prošlapává v kontextu současné tuzemské poezie vícero přeshraničních cest. Experimentuje s postinternetovou makarónštinou a sdíleným autorstvím, psychoterapeutickým a performativním nábojem básně, s trapností, perverzností a ironičností psaní či s hranicemi přisvojení a zcizení; provazuje hudební popkulturu s modernistickou literaturou, kurtoazní lásku s pornem, něhu s nadávkami, gender performance s divadlem a bojem proti útlaku současné společnosti i svodům revoluce.
how to build a safe space / for being in bed with the enemy?