DAVID BOWIE: Brilliant Live Adventures 2
Devadesátá léta živě!
Brilliant Live Adventures je v mnoha ohledech nesmírně kuriózní projekt! Jen připomenu, že se jedná o sérii šesti živých záznamů z devadesátých let vydávaných každý měsíc v limitovaném nákladu. Pokud si dobře pamatuji, prvnímu albu z této řady, nazvanému Ouvrez le Chien (Live Dallas 95), trvalo dobrý měsíc, než se prodalo. Firma byla zřejmě překvapena nezájmem, vyrukovala tedy s poměrně tvrdým PR a značně přísnými čísly. Parlophon se zavázal k 4000 LP a 6000 CD. Zřejmě to zafungovalo, neboť druhé album – No Trendy Réchauffé (Live Birmingham 95) – se vyprodalo do dvou dnů. A třetí – LiveAndWell.com – za čtyřiadvacet hodin. Prozatím čtvrtý dvojdisk Look at the Moon! (Live Phoenix Festival 97) byl vyprodaný za dvě hodiny! Gradace je tedy masivní. A nervozita stoupá, protože nás čekají ještě další dva disky. Kdo je získá, kdo ne? Uf! Zdá se mi to? Ale mám pocit, že Bowie nikdy nebyl tak populární jako v roce 2021.
Prvním dvěma diskům jsem se podrobněji věnoval v minulých recenzích. Pozornost si tedy zaslouží aktuální LiveAndWell.com a Look at the Moon! (Live Phoenix Festival 97).
LIVEANDWELL.COM
LiveAndWell.com byl nahrán v New Yorku, Amsterdamu a Rio De Janeiru během turné Earthling 1997. Parlophone se tedy rozhodl nabídnout kompilát. Přestože má nahrávka výborný zvuk i celkový drive, chápu ji jako promarněnou šanci. Z této doby přece existují desítky kvalitně nahraných kompletních koncertů. Mnoho z nich je k dohledání na YouTube. Proč tedy kompilace? Obal nijak nekoresponduje s prvními dvěma disky této série. Kontemplující Bowie v tureckém sedu a nad ním přehnaně zdobné písmo. Nemá to švih a jde proti živelnému obsahu. Druhá strana není o nic lepší. Bowie na fotografii vypadá, jako by dostal infarkt, sklání se nad mikrofonem v jakési křeči.
Těžištěm nejsou nahrávky z řadové desky 1. Outside, jak tomu bylo u prvních dvou disků. Pomalu se přesouváme k o dva roky mladší desce Earthling. Osobně ji nepovažuji za tak výjimečnou, jak tvrdí fanouškovská základna. Musím ale uznat, že živým hraním, obměněnou instrumentací a živelným projevem Bowieho kapely si to ohromně sedlo, a baví mě prakticky víc než na studiové nahrávce. Překvapivým bonusem jsou dva instrumentální tracky v závěru disku. Pallas Athena z Black Tie White Noise (1993) a závěrečná V-2 Schneider z "Heroes" (1977). Jedna přechází v druhou, jako by je ani nedělilo šestnáct let. Jako by nepocházely z opačných břehů Bowieho tvorby.
LOOK AT THE MOON! (Live Phoenix Festival 97)
„Živák“ z Phoenixu je z mnoha důvodů prozatímním vrcholem celé kolekce. Oba tyto záznamy produkoval David Bowie ve spolupráci s Reevesem Gabrelsem a Markem Platimem. Kapela hrála v tomto složení: David Bowie – zpěv, kytara, saxofon, Zachary Alford – bicí, Gail Ann Dorsey – basa, zpěv, klávesy, Reeves Gabrels – kytary, syntezátory, zpěv a Mike Garson – klavír, klávesy, syntezátory.
Hodnotím nahrávku velmi vysoko také proto, že se jedná o nesestříhaný koncert, rozprostřený na dvou discích, respektive třech LP. Nahrávka má zvláštní zvuk, nástroje často nevyrovnané, ale prokreslené. Gabrelsova kytara je hodně vpředu. Ale je tak sexy, drzá, hravá... Je to typický zvuk Davida Bowieho z poloviny devadesátých let. Nahrávka má navíc velmi vkusný obal. Úchvatné jsou písně ze sedmdesátých let, v aktuálních aranžích, které vedle těch nových nezestárly ani o den: Quicksand, The Man Who Sold The World, Jean Genie, Fashion, Scary Monsters, famózní verze Fame – s podmanivým cembalem v pozadí, asi nejlepší verze, jakou jsem dosud slyšel. Seven Years In Tibet má úchvatný drive. Hello Spaceboy s hypnotickým rytmem a typickou klavírní linkou Mika Garsona mizí kdesi v hudebním nebi... Little Wonder je explozí drum and bassových rytmů… Bowie je zkrátka v neskutečné pěvecké formě. V závěru druhého disku nás čeká pocta Lou Reedovi v podobě písně White Light/White Head. A vzápětí kongeniální remake O Superman Laurie Anderson ve vynikající interpretaci basistky Gail Ann Dorsey. Tyto okamžiky patří k tomu nejvzácnějšímu, co může raritní živý záznam nabídnout.
Look at the Moon! je rozhodně jeden z vrcholů této dobrodružné série. A má-li cyklus do finále gradovat na dalších dvou nahrávkách, nedokážu si představit, čím nás firma Parlophone ještě může překvapit.
Aleš Kauer, březen 2021